Mögliche Änderung an gebundenen Handwerksmaterialien ³

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Die Berufe in World of Warcraft dienen bereits seit dem Start des Spiels als eine Möglichkeit, um Spieler zumindes vorrübergehend einander näher zu bringen und die Kommunikation im Spiel zu fördern. Dies geschieht dadurch, dass man selbst nur maximal 2 Berufe haben kann und daher für all die anderen Handwerke entweder auf einen Twink oder andere Spieler angewiesen ist. Da allerdings das Leveln von Twinks und steigern der Berufe mit der Zeit immer einfacher geworden ist, haben die Entwickler immer mal wieder an den Spieler gebundene Handwerksmaterialien implementiert.

Zu diesen Gegenständen gehören zum Beispiel die Geister der Harmonie, die man derzeit weder handeln noch an Twinks versenden kann. Wenn man also ein Item herstellen will, was solch einen Gegenstand benötigt, dann muss man entweder selbst die Zeit investieren und es farmen oder einen anderen Spieler aufsuchen, der dann so freundlich ist und einem das gewünschte Item herstellt. In dieser Hinsicht erfüllen solche Gegenstände die Erwartungen der Entwickler an die Berufe und bringen unterschiedliche Spieler zumindest zeitweise zusammen.

Community Manager Bashiok hat sich nun vor einigen Tagen in den offiziellen Battle.Net Foren zu den gebundenen Handwerksmaterialien geäußert und die weiter oben erwähnten Begebenheiten genauer erklärt. Zusätzlich dazu schreibt der Entwickler allerdings auch noch, dass die Spieler mit Voranschreiten einer Erweiterung immer weniger seelengebundene Materialien benötigen und daher die Stimmen nach einer Änderung immer lauter werden. Deswegen überlegen die Entwickler grade, ob man mit einem zukünftigen Update die gebundenen Handwerksmaterialien insoweit verändert, dass sie entweder an den Account gebunden sind oder vielleicht sogar frei handelbar werden. Was genau daraus wird, steht leider noch nicht fest.

We like that people enjoy having alts. It’s been a personal hobby of mine to continually level characters, and it’s of course something a lot of people do. However, in some ways it works against some game systems that are intended to be a part of the MMO experience. Professions are one such system.The intent with professions is that you can only have two, and for all the other professions you don’t have you have to work with others within the game to get what you need. Say you’re a blacksmith, and you can make an item another player or even that player’s profession needs, and that interplay creates interpersonal interactions and even those small interactions feed into the larger social experience. Over the years a number of things have changed and lessened those interactions based around professions, but probably none more impactful than alts. With good intentions to help people catch up to the end-game, it of course allows for people to have more alts with more professions, which in turn reduces reliance on others and shrinks the reasons you have to interact with others.

Most people don’t keep tons of alts geared up for end-game, but quite a few do have alts that are there to help ‘feed’ their one or two main characters. Which is where the binding comes in. You’re playing on one character, getting motes/spirits, and wanting to transfer those to alts to make stuff, which then feeds back to your main in either the items made, or the gold from selling them. That’s totally understandable, but really fundamentally goes against the intent of profession limits. It can also lessen the personal value of playing and connecting with a character. When you have everything, your personal connection to any one of those things is diluted, and you naturally care a little less about each.

I understand that may be a hard sell because it’s a limitation and not letting people do whatever they want, but it’s at least logical. I think it is, anyway. :) Maybe one solution is we could say you can only have two professions per Battle.net account! And really strong arm people into it, but of course that’d be a pretty negative change in taking so much away. Instead saying here’s an item that we really want you to earn and use on the character you’re playing and obtained it with to reinforce the value in playing that character (and not just shipping items off to crafting alts). People still have crafting alts, of course, and some choose to play them a little just to seek out the motes/spirits, and that’s ok. What we don’t want is to encourage the notion that you can just play one character and keep a cadre of alts that ensure you have everything you’ll ever need. Working with others to achieve great things is by and large the overarching point of these kinds of games.

All that said we have tended to remove the soulbinding of these types of crafting materials as the expansion that introduced them draws to an end.